تفسیر گویانجلسات تفسیرحجت الاسلام رفیعی
تفسیر حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی
تفسیر آیه 44 تا 47 سوره عنکبوت- حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی (جلسه سوم)
تفسیر آیه 44 تا 47 سوره عنکبوت
«خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِ ّ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً لِّلْمُؤْمِنِينَ اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ وَلَا تُجَادِلُواْ أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ وَقُولُواْ آمَنَّا بِالَّذِى أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَ إِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ وَكَذَ لِكَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَابَ فَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمِنْ هَؤُلَآءِ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَآ إِلَّا الْكَافِرُونَ»
ترجمه
خداوند آسمان ها و زمین را به حقّ آفرید، همانا در این آفرینش، براى اهل ایمان نشانه ى قطعى است. آنچه را از كتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت كن و نماز را به پادار، كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى دارد و البتّه یاد خدا بزرگ تر است و خداوند آنچه را انجام مى دهید مى داند. و با اهل كتاب جز با بهترین شیوه مجادله نكنید، مگر ستمگران از آنان، و (به آنان) بگویید: ما به آنچه (از سوى خدا) بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، و خداى ما و خداى شما یكى است و ما تسلیم او هستیم. و این گونه، كتاب را بر تو نازل كردیم. پس (بعضى از) كسانى كه كتاب آسمانى به ایشان دادیم به آن (قرآن) ایمان مى آورند، و از این (مشركان نیز) كسانى به آن ایمان مى آورند و جز كافران (كسى) آیات ما را انكار نمى كند.
نکته ها
غیر از خدا، هر كس و هر چیز مانند خانه عنكبوت، سست، ناپایدار و فانى است؛ امّا خداوند: هم عالم است. «یعلم ما یدعون» (آیه قبل) هم عزیز و حكیم است. «و هو العزیز الحكیم» هم آفریدگار هستى است. «خلق اللَّه …»
پيام ها
1- آفرینش جهان، هدفدار است؛ «بالحقّ» نگاه ما به جهان نیز باید هدفدار باشد. «لآیةً» 2- مادّیون در پدیده ها متوقّف مى شوند، ولى خداپرستان از پدیده ها عبور مى كنند و به شناخت خدا مى رسند. «لآیةً» 3- ایمان، از شرایط درك حقایق هستى است. «انّ فى ذلك لآیة للمؤمنین»