تفسیر گویانجلسات تفسیرحجت الاسلام رفیعی

تفسیر حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی

تفسیر آیه 11 تا 14 سوره روم- حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی (جلسه دوم)

تفسیر آیه 11 تا 14 سوره روم
آيه
«أللَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ وَلَمْ يَكُن لَّهُم مِّن شُرَكَآئِهِمْ شُفَعَآؤُاْ وَكَانُواْ بِشُرَكَآئِهِمْ كَافِرِينَ وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ»
ترجمه
خداوند آفرینش را آغاز مى كند، سپس آن را تجدید مى كند، آنگاه به سوى او باز گردانده مى شوید. و روزى كه قیامت بر پا مى شود، تبهكاران نومید و غمگین مى شوند. و براى آنان از شریكانى (كه براى خدا قرار داده اند) شفیعانى نخواهد بود،و آنان (در آن روز) به شریكان خود كافر مى شوند. و روزى كه قیامت بر پا مى شود، در آن روز (مردم) از هم جدا مى شوند.
نکته ها
كلمه ى «یُبْلِسُ» از «ابلاس»، به معناى غم و اندوهى است كه ناشى از شدّت یأس باشد. واژه ى «ابلیس» نیز از همین ریشه است. «رَوضة»، به باغى گفته مى شود كه آب و درخت فراوان دارد.
پيام ها
1- در بحث و استدلال، از امور محسوس، براى مسائل معقول شاهد بیاوریم. «یبدؤُا الخلق ثم یعیده» آفرینش نخستین، دلیل قدرت بر آفرینش دیگرى است. 2- بازگشت به سوى خدا و حضور در قیامت، اجبارى است. «الیه تُرجعون» 3- به سرمستى امروز تبهكاران ننگرید كه روز غم انگیزى در پیش دارند. «یوم… یُبلس المجرمون» 4- به شفاعت هاى خیالى، دل نبندیم. «لم یكن … شُفعائوا» 5 – در قیامت، عشق هاى كاذب به كدورت، كفر و تنفّر تبدیل مى شود. «كانوا بشركائهم كافرین»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا