استاد حاج ابوالقاسمتفسیر گویانجلسات تفسیر

تفسیر قرآن کریم – استاد حاج ابوالقاسم| جز چهاردهم

تفسیر آیه 35 سوره نحل

تفسیر آیه 35 سوره نحل
«وَقَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ ءٍ نَّحْنُ وَلَآ ءَابَآؤنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ ءٍ كَذَلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَغُ الْمُبِينُ»
ترجمه
و كسانى كه شرك ورزیدند، گفتند: اگر خدا مى خواست نه ما و نه پدرانمان هیچ چیزى را غیر از او نمى پرستیدیم و بدون حكم او هیچ چیرى را حرام نمى كردیم. كسانى كه پیش از اینان بودند نیز اینگونه برخورد مى كردند، پس مگر جز ابلاغ روشن، وظیفه دیگرى بر پیامبران است؟
نکته ها
مسأله جبر، یكى از توجیهات نابجاى مشركان است كه مى گفتند: خدا خواسته كه ما غیر او را پرستش كنیم و اگر او مى خواست، ما مشرك نبودیم. این مطلب در آیه 148 سوره انعام و آیه 20 سوره زخرف نیز از قول مشركان مطرح شده است. سؤال: آیا همین كه خداوند جلوى انحراف مردم را نمى گیرد، نشانه رضایت او نیست؟ پاسخ: خیر، زیرا خداوند اسباب هدایت مردم را فراهم كرده است، پیامبران و كتاب ها فرستاده است، پس نمى خواسته كسى منحرف شود، ولى كسى را هم بر ایمان آوردن مجبور نكرده است، زیرا ایمانِ اجبارى ارزش ندارد.
پيام ها
1- آنچه از كفر و شرك خطرناك تر است، توجیه آن و نسبت دادن آن به خداست. «قال الّذین اشركوا لوشاء اللَّه ما عبدنا» 2- عقیده به جبر در میان مشركان نیز بوده است. «لو شاء اللَّه ما عَبَدْنا من دونه» 3- منحرفان علاوه بر كار خود، كار نیاكان و هم كیشان خود را نیز توجیه مى كنند. «نحن و لا آباؤنا» 4- برخى مردم، آداب و رسوم و عقاید نیاكانشان را هر چه باشد، مى پذیرند ومى دانند. «نحن و لا آباؤنا» 5 – چنانكه حلال كردن حرام ها جایز نیست، حرام كردن آنچه را خداوند حلال دانسته، نیز جایز نیست. «حرمّنا من دونه من شى ء» 6- توجیه گرى، كار همه منحرفان تاریخ است. «كذلك فعل الّذین من قبلهم» 7- تبلیغ، باید رسا و روشن باشد. «البلاغ المبین» 8 – كار پیامبران، دعوت و تبلیغ است، نه اجبار مردم به ایمان. «فهل على الرسل الاّ البلاغ المبین»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا