استاد حاج ابوالقاسمتفسیر گویانجلسات تفسیر
تفسیر قرآن کریم – استاد حاج ابوالقاسم| جز پانزدهم
تفسیر آیه 78 سوره اسراء
تفسیر آیه 78 سوره اسراء
«أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً»
ترجمه
نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریكى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیده دمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.
نکته ها
«دلوك»، هنگامى است كه خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مى كند كه زوال نامیده مى شود، ووقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاریكى، فراگیر مى شود و «فجر»، وقت نماز صبح است.(175) امام صادق علیه السلام مى فرماید: اوّلین نمازى كه واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(176) در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مى كنند.(177) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد.(178) یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهى مى دهند. 175) تفسیر اطیب البیان. 176) كافى، ج 3، ص 275. 177) كافى، ج 3، ص 275. 178) تفسیر المیزان.
پيام ها
1- معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى كه قابل فهم و درك همه كس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوك الشمس، غَسَق اللیل، الفجر» 2- برنامه هاى دینى، زمان بندى شده است. «لدُلوك الشمس الى غَسَق اللیل» 3- نماز تنها عبادتى است كه به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر» 4- قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179) 5 – در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژه اى دارد. «اِنّ قرآن الفجر كان مشهوداً»179) پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». كنزالعمّال، ح 19698.