استاد حاج ابوالقاسمتفسیر گویانجلسات تفسیر

تفسیر قرآن کریم – استاد حاج ابوالقاسم| جز بیست و دوم

تفسیر آیه 10 سوره فاطر

تفسیر آیه 10 سوره فاطر
«مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُوْلَئِكَ هُوَ يَبُورُ»
ترجمه
هر كس خواهان عزّت است، پس عزّت، همه از آن اوست (و به هر كه بخواهد مى دهد.) تنها سخن (و عقیده ى) پاك به سوى او بالا مى رود، و كار شایسته آن را بالا مى برد، و كسانى كه براى انجام بدى ها نقشه مى كشند، برایشان عذاب سختى است و نیرنگ آنان است كه تباه مى شود.
نکته ها
«الكلم الطیّب» همان شهادت به توحید و رسالت و ولایت است كه در روایات مصادیق آن، اذكارى چون «لا اله الاّ اللّه و سبحان اللّه و…» مطرح شده است. «یبور» از «بوار» و «بائر» به معناى كسادى زیاد و هلاكت است. براى این آیه ى شریفه معانى دیگرى نیز قابل بیان است: 1- كلام نیكو به سوى خدا بالا مى رود، ولى عمل صالح به آن رفعت و درجه مى بخشد. 2- سخن نیكو هم خودش بالا مى رود و هم كارهاى خوب را بالا مى كشد. كفّار، یا عزّت را در دلبستگى به اشیاى مادّى مى جویند، «و اتّخذوا من دون اللّه آلهة لیكونوا لهم عزّا»(563) و یا آن را از وابستگى به این و آن طلب مى كنند. «أیبتغون عندهم العزّة»(564) و حال آنكه عزّت تنها نزد خداوند است. «فللّه العزّة جمیعاً» 563) مریم، 81. 564) نساء، 139.
پيام ها
1- عزّت واقعى، نزد خداست، نه پیش مردم. «فللّه العزّة جمیعا» 2- عزّت واقعى، در سایه ى ایمان و عمل صالح است. «فللّه العزّة جمیعا… الكلم الطیّب و العمل الصالح» 3- میان عقیده با عمل رابطه ى تنگاتنگ است و در یكدیگر اثر مى گذارند. «العمل الصالح یرفعه» 4- راه مؤمنان كه عزّت را از طریق ایمان و عمل صالح مى جویند، راه رشد و تكامل است. «یصعد – یرفع» و راه دیگران كه عزّت را از طریق فریب و نیرنگ مى خواهند محو و هلاكت است. «یبور» 5 – هیچ كس با نیرنگ و گناه به عزّت نمى رسد. «یبور»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا