استاد حاج ابوالقاسمتفسیر گویانجلسات تفسیر
تفسیر قرآن کریم – استاد حاج ابوالقاسم| جز بیست و پنجم
تفسیر آیه 13 سوره شوری
تفسیر آیه 13 سوره شوری
«شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُواْ الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِى إِلَيْهِ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ»
ترجمه
از (احكام) دین آنچه را به نوح سفارش كرد، براى شما (نیز) مقرّر داشت و آنچه به سوى تو وحى كردیم و آنچه ابراهیم و موسى و عیسى را بدان سفارش نمودیم آن بود كه دین را به پا دارید و در آن دچار تفرقه نشوید، آنچه مردم را بدان دعوت مى كنى بر مشركان سنگین است. خداوند هر كه را بخواهد به سوى خویش بر مى گزیند و هر كه را به درگاه او رو آورد به سوى خویش هدایت مى كند.
نکته ها
در این آیه، نام هر پنج پیامبر اولوا العزم آمده است: نوح، ابراهیم، موسى، عیسى علیهم السلام و پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله. محور دعوت انبیا یكى بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحید و معاد، تقوى و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدین و رسیدگى به محرومان دعوت مى كردند. «شَرَع» از «شریعة» به معناى راهى است كه مردم را به ساحل رودخانه هاى بزرگ مى رساند، مانند شریعه ى علقمه براى رسیدن به آب رود فرات. از آنجا كه احكام دین، راه رسیدن به كمالات است، به آن شریعت گفته مى شود. در قرآن، كلمه «ادیان» نداریم، چون دین الهى یكى بیش نیست.
پيام ها
1- خداوند براساس علم بى پایان خود، شریعت ها را براى مردم قرار داد. «انّه بكلّ شى ء علیم شرع لكم…» 2- دین و شریعت در راستاى منافع انسان است. «شرع لكم» 3- نوح، اولین پیامبرى است كه داراى شریعت جامع بوده است. «شرع لكم من الدین ما وصّى به نوحا» 4- اسلام دین جامع است و تعالیم همه ى پیامبران پیشین را در بردارد. «ما وصّى به نوحا… و ما وصّینا به ابراهیم و موسى و عیسى» 5 – وحدت واقعى در سایه دین الهى امكان دارد. «اقیموا الدین ولا تتفرقوا» 6- مانع اقامه دین و اجراى احكام آن اختلافات دینى است. «اقیموا الدین و لاتتفرقوا» 7- وحدت مؤمنان براى مشركان سخت است. «لا تتفرّقوا… كبر على المشركین» 8 – مشركان را به حقّ دعوت كنید گرچه بر ایشان سنگین است. «كبر على المشركین ما تدعوهم الیه»