تفسیر گویانجلسات تفسیرحجت الاسلام رفیعی

تفسیر حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی

تفسیر آیه 66 تا 69 سوره عنکبوت- حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی (جلسه سیزدهم)

تفسیر آیه 66 تا 69 سوره عنکبوت
آيه
«لِيَكْفُرُواْ بِمَآ آتَيْنَاهمْ وَلِيَتَمَتَّعُواْ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّا جَعَلْنَا حَرَماً آمِناً وَيُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَكْفُرُونَ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِ ّ لَمَّا جَآءَهُ أَلَيْسَ فِى جَهَنَّمَ مَثْوىً لِّلْكَافِرِينَ وَالَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»
ترجمه
(بگذار) تا به آنچه به آنان داده ایم ناسپاسى كنند و (از لذّت هاى زودگذر زندگى) كامیاب شوند؛ امّا به زودى خواهند فهمید. آیا ندیدند كه ما حرمى امن قرار دادیم و حال آن كه مردم از اطرافشان ربوده مى شدند؟! پس آیا به باطل ایمان مى آورند و به نعمت خداوند كفر مى ورزند؟ و كیست ستمكارتر از كسى كه بر خدا دروغ بندد یا هنگامى كه حقّ به سراغش آمد آن را تكذیب كند؟ آیا براى كافران، در دوزخ جایگاهى نیست؟ و كسانى كه در راه ما (تلاش و) جهاد كردند، راه هاى (قرب به) خود را به آنان نشان خواهیم داد و همانا خداوند با نیكوكاران است.
نکته ها
مراد از «یكفروا» كفران نعمت است، زیرا در كنار «آتیناهم» یعنى نعمت دادن، آمده است.
پيام ها
1- شرك، نوعى ناسپاسى و كفران نعمت است. «لیكفروا» 2- در دنیا راه كامیابى به روى افراد صالح و ناصالح باز است. «آتیناهم» 3- به كامیابى هاى همراه با كفر و كفران دلخوش نشوید كه پایان شومى دارد. «لیكفروا… ولیتمّتعوا فسوف …» 4- در تربیت، تهدید هم لازم است. «فسوف یعلمون» 5- براى رسیدن به هدایت ویژه ى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا – لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»(160) 6- گاهى، یك گام و یك لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.) 7- در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایت هاى غیبى مى آید. «جاهدوا – لنهدینّهم» 8- آنچه به تلاش ها ارزش مى دهد، خلوص است. «فینا» 9 – راه هاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا