استاد حاج ابوالقاسمتفسیر گویانجلسات تفسیر
تفسیر قرآن کریم – استاد حاج ابوالقاسم| جز شانزدهم
تفسیر آیه 83 تا 85 سوره طه
تفسیر آیه 83 تا 85 سوره طه
«وَمَآ أَعْجَلَكَ عَن قَوْمِكَ يَا مُوسَى قَالَ هُمْ أُوْلَاءِ عَلَى أَثَرِى وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِ ّ لِتَرْضَى قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِن بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِىُ»
ترجمه
و(به موسى گفتیم:) اى موسى! چه چیز سبب تعجیل (و پیشى گرفتن) تو از قومت شد؟! (چرا زودتر به وعدگاه آمدى؟) (موسى) گفت: آنها (قوم من) به دنبال من هستند و پروردگارا! براى خشنودى تو به سوى تو شتاب كردم. (خداوند) فرمود: همانا ما قوم تو را بعد از (آمدن) تو آزمایش كردیم و سامرى آنها را گمراه كرد.
نکته ها
امام صادق علیه السلام در ذیل آیات فوق، سیماى عاشق را چنین بیان فرمود: انسان مشتاق نه در فكر غذا، لباس ومسكن است ونه آرام وقرار دارد تا به محبوبش برسد، همان گونه كه حضرت موسى به عشقِ دریافت وحى، خواب و خوراك نداشت و فرمود: خدایا! من زودتر از قوم خود آمده ام تا تو راضى شوى.(104) 104) تفسیر صافى.
پيام ها
1- پیامبر نیز در مقابل عملكرد خود مسئول است. «ما اعجلك…» 2- رهبر باید پیشگام باشد تا امّت به دنبال او حركت كنند. «اولاء على اثرى» 3- موسى علیه السلام عاشق خدا و استماع كلام الهى بود. «عجلت الیك» 4- عجله در كار خیر و براى كسب رضاى الهى مانعى ندارد. «عجلت … لترضى» 5 – بالاترین هدف انبیا ومقصد اعلاى آنان، جلب رضایت الهى است. «لترضى» 6- با حضور رهبر در جامعه، از دشمنان كارى ساخته نیست. منحرفان، از غیبت و نبود رهبر الهى سوءاستفاده مى كنند. «من بعدك» 7- امّت ها در غیبت پیشوایان، در معرض آزمون وفتنه هستند. «فتنّا…من بعدك» 8 – نقش هنر وهنرمند غیر متعهّد در تخریب باورهاى دینى و انحراف مردم، كمتر از قدرت طاغوت نیست. «اضلّهم السامرى» 9- ارتداد براى تازه ایمان آورده ها، خطر وتهدیدى جدّى است. «اضلّهم السامرى» 10- اصحاب پیامبر بودن كافى نیست، حسن عاقبت و استوارى دینى لازم است. «اضلّهم السامرّى» (خداوند بنى اسرائیل را نجات داد و طیّبات را روزى آنان كرد، امّا بد عاقبت شدند.)